Alethea

...kryształowa wyspa

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Moda

#1 2009-07-20 12:02:32

Kath

Użytkownik

Punktów :   

mechanika wierzeń - zarys

Przy tworzeniu postaci gracz oddaje swój los w ręce kości. Interpretacja tych rzutów może być dwojaka. Pierwsza o charakterze znikomym (brak odnośników w odgrywaniu itd), druga o próbie przełożenia cyfr na fabułę. Przy tworzeniu mechaniki zakładam, że gracz przygotowujący nowego bohatera choć pobieżnie tworzy jego historię oraz określa stosunek do wiary.


podręcznik napisał:

Wiara - Parametr określający siłę i głębię wiary postaci w danego boga, określa również stopień znajomości ceremoni religijnych, umiejętność odprawiania modłów itd. (...)

Zauważenie - Współczynnik pomocniczy, określający szansę zwrócenia na siebie uwagi boga.


GRACZ, A WIARA




Nim pierwsze kości gry poturlają się po stoliku, każdy powinien wiedzieć w jakim stopniu wierzy w bogów. W założeniu ma cztery drogi, jakimi mogą podążać śmiertelnicy:

- niedowiarek: WI mniejsza niż 20, lub na własną prośbę gracza.

Niedowiarek neguje albo istnienie bóstw, albo ich realną ingerencję w świat rzeczywisty. Wzdryga się przed jakąkolwiek wizytą w świątyni, nie uczestniczy w modlitwach/kultach itd, lub robi to fałszywie.

plusów i minusów takiego stanu rzeczy jeszcze nie ma

-> wierzący: WI większa niż 20, wiara politeistyczna

Wierzący jest to standardowy mieszkaniec orkusa. W swoim życiu poznał określoną ilość bogów (ze względu na rasę, na profesje i zawody - ustalane przed rozpoczęciem gry postacią) i wciąż może poznawać. Na każde 20 pkt WI może dodawać sobie plus oznaczający stopień znajomości bóstwa i kultu (por. tabela plusów do znajomości bóstwa), przy czym przy rozpoczęciu conajmniej jedno bóstwo takowy plus winno posiadać. Jeśli chce dodawać plusy po rozpoczęciu gry postacią musi odbyć naukę przyświątynną - tydzień na pierwszy poziom, miesiąc na drugi. Trzeci jest nieosiągalny dla zwykłego wierzącego.

+może modlić się do kogo chce
+nie ma ograniczeń świątynnych - może wchodzić do każdej świątyni, korzystać z usług każdego kapłana
+obowiązują go plusy do zauważenia wynikające z rasy/profesji/zawodu bez względu na bóstwo do którego się modli

-ponieważ nie poświęcił życia żadnemu bóstwu, nawet jeśli wyjdzie modlitwa/zw, nie otrzymuje plusów jako wyznawca (Punktów Wyznawcy), ani specjalnych mocy.
-nie może korzystać z pomocy materialnej świątyń, ani brać udziału w co bardziej intratnych misjach.
-nie może polegać na ochronie bóstwa opiekuńczego gdy WI/ZW nie wyjdzie, lub gdy zostanie zauważony za bluźnierstwo

-> Oblat: WI większa niż 60, wyznawca monoteistyczny

Jest osobą wyjątkową, która złożyła siebie w ofierze (oczywiście nie dosłownie;) ) wybranemu bóstwu. Staje się oblatem - tym który przyrzekł wierność bóstwu. Aby zostać oblatem potrzeba roku przy świątyni, oraz dwóch plusów oznaczających stopień znajomości bóstwa (ew. w konkretnych bezprecedensowych przypadkach wcześniejszego wykonania jakiegoś zadania. Np, jeśli ork chciałby być oblatem reptiliona wielkiego, arcykapłan może się nie zgodzić, lub wypróbować gotowość poświęcenia istoty dla bóstwa). Po roku otrzymuje się trzeci stopień i zna się swój kult na poziomie religioznawcy, oraz występuje bonifikata do wiedzy/umiejętności w zależności ot kultu (np. Lahagan - podstawy biblioznastwa, Arianna - podstawy ogrodnictwa, Oriak - podstawy targowania itp..jedna, zawodowa, do ustalenia z MG)

+z racji oblatowania dostaje +1 do ZW dla wybranego bóstwa
+może korzystać z pomocy materialnej świątynii jak i podejmować się intratnych misji
+za udane rzuty WI/ZW otrzymuje PW (punkty wyznawcy) które później przekładają się na specjalne moce od wybranego bóstwa
+istnieje szansa że w przypadku czynów bluźnierczych w stosunku do innego boga niż wybranego, bóstwo nasze obroni nas przed karą boską niwelując ją lub zmniejszając jej negatywne skutki.

-może modlić się tylko do jednego boga
-może korzystać z pomocy kapłanów swojego boga, oraz kapłanów bóstw zaprzyjaźnionych (będzie to dokładnie rozpisane, które są zaprzyjaźnione, a które nie)
- za czyny bluźniercze w stosunku do wybranego boga lub/i nieudane rzuty na WI i/lub ZW=100, następuje odebranie PW (ilość określona w tabeli) oraz możliwe jest otrzymanie kary (w zależności od czynu)
- przy zjechaniu stanu PW do zera, oblata spotyka kara. Może to być odebranie/zawieszenie specjalnej mocy.

->stan kapłański. Wybór w profesji, od razu postać otrzymuje znajomość bóstwa na trzecim poziomie, może (choć nie musi, zależy od decyzji mg i przede wszystkim od konstrukcji historii) znać też inne kulty w stopniu bdb.

+prócz wszelkich plusów wynikających z zdolności profesjonalnych itd, kapłana progi PW do otrzymania SMW (specjalnych mocy wyznawcy) są dwukrotnie niższe.

-minusy tak jak do oblata plus kary od bóstwa mogą być dotkliwsze


BÓSTWO, A INTERWENCJA



Zdawać by się mogło, że większości bogów po prostu nie będzie się chciało tyłka ruszać, żeby pomóc postaciom. Trzeba jednak pamiętać o Wielkiej Grze, jaką sobie bogowie urządzili. A my maluczcy jesteśmy tylko pionkami. Dlatego też bóstwa mogą chętnie pomagać ale:

- nigdy nie masz pewności czy bóg Cie zrozumie
- bóstwo może zinterpretować Twoją modlitwę jak chce (chcesz pomocy przy walce? dostajesz aurę wiary do jej zakończenia, a nie stado martwaków wkoło)
- nawet dobre bóstwo może być złośliwe przy spełnianiu twojej prośby.. (niekiedy wystarczy że potraktuje Cię BARDZO dosłownie)
- bóstwa mogą zażądać czegoś w zamian co jest najbardziej chamskie z ich strony bo zazwyczaj robią to już po tym jak zainterweniowały. Niekiedy będzie to zwykła ofiara, okazanie wdzięczności itd. Czasem jednak będzie to święta misja, zabicie przyjaciela, przeleżenie krzyżem przed ołtarzem, zgładzenie jakiegoś półboga.. takie tam drobnostki. Dotyczy to oczywiście wyraźnych i wielkich interwencji, kiedy człowiek (tudzież każdy inny humanoid) wie - oto pomaga mi bóg. Zatem za natchnienie przy poszukiwaniu informacji w bibliotece wystarczy drobna modlitwa dziękczynna, ale już za otrzymanie czaru - dzień na medytacjach, wśród oparów kadzidełek i refleksji. Inna sprawa, jeśli robi coś w imię boga (walczy ze złem). Wtedy pomoc jest jak najbardziej na miejscu. Kwestia "zapłaty" zależy w pełni od ethosu boga.
-im większa wiara i im większe zauważenie tym większe prawdopodobieństwo, że bóstwo zacznie się wtrącać w nasze życie.
- bóstwo mimo udanej modlitwy może nam w ogóle nie pomóc jeśli nie będziemy w sytuacji podbramkowej. Nikt go przecież nie będzie zmuszał co nie?


tyle na razie, więcej później


ogólnie w ramach końcowych refleksji.. W wierze pewność, że niepewność pewna jak powiedział kiedyś mądry elfi kapłan. Cóż, że będą tabelki, że będzie "cennik" wiary. Chodzi o odgrywanie i to w jaki sposób eksponujemy swoje podejście do wiary. Jeśli będzie jakiś wybraniec bogów co się nie będzie modlił to bogowie będą mu uprzykrzać życie ;] Przy każdym bóstwie będą dokładne opisy jaki charakter jakie profesje jaka broń może być, jakiej nie może, ale w gruncie rzeczy wszystko będzie się ustalać przy samym tworzeniu postaci. Oczywista - jeśli ktoś nie będzie miał ochoty na minimalizację fabularyzowania rozgrywki będą odpowiednie tabelki oraz rozpisane rzuty. Ale może chociaż przy tym współczynniku uda się odczepić od manii kostkowej? ^^'

Offline

 

#2 2009-08-01 09:51:02

avnar

Nowy użytkownik

Punktów :   

Re: mechanika wierzeń - zarys

Bardzo fajny pomysł z tym oblatem.
Oto co znalazłem w Wikipedii:
Oblat (łac. oblatus ofiarowany) — w Kościele katolickim zakonnik, który nie składa ślubów zakonnych, tylko przyrzeczenie wytrwania. Zajmuje się prowadzeniem rekolekcji i misji. W średniowieczu nazywano tak oddawane na naukę do zakonu dzieci, które później opuszczały zgromadzenie, wiodąc życie świeckie.
Nie słyszałem nigdy o czymś takim, przyda mi się w moich własnych pomysłach.
Myślę jednak że przeskoczyłaś od razu trochę za daleko. Wydaje mi się że powinnaś uwzględnić wyznawców jednego boga, którzy nie są oblatami. Nie zawsze jest możliwe takie poświęcenie czasu, no i co z wyznaniem przechodzącym z rodziców na dzieci. Takie wyznanie może mieć małą wartość Wi, bo rodzice są albo głupi albo niewyedukowani, ale skupia się tylko na jednym wybranym bogu. Zastanów się, czy by Ci to nie pasowało.

Offline

 

#3 2009-08-01 10:23:19

Kath

Użytkownik

Punktów :   

Re: mechanika wierzeń - zarys

Cała zabawa przy ustalaniu w kogo wierzy dana osoba odbywa się przed rozpoczęciem gry. Oczywiście może to być jedno spojrzenie do tabelki, znajomość k5 bogów itd, jednak marzy mi się wspólne ustalanie historii a co za tym idzie wspólne ustalanie bóstw, religii, kultów jakie się zna. Cztery stopnie znajomości są bardzo wygodne, głównie przez to, że tak na prawdę masz opcję - modlisz się do jednego, modlisz się do kilku. Co nie znaczy, że startowo gracz nie może powiedzieć - moja historia była taka, modlę się tylko do jednego boga itd. wtedy "plusiki" jakie zdobywa się co 20 pkt wiary można odpowiednio rozplanować (tak jak mądrość wydaje się na zawody, inteligencję na języki), chociaż nie zostałem nigdzie przyobiecany.

Oblaci.. Na prawdę nie słyszałeś? Przy zakonach jest tzw. zakon oblacki - świeccy, którzy składają przysięgę i starają się żyć według reguły tego konkretnego zakonu, co rok się spotykają itd.

Poza tym nie zapominaj, ze bohaterowie to podróżnicy. Mamy w zwyczaju grać dwuklasowcami, a to zwiększa szansę poznania innych bóstw.

Offline

 

#4 2009-08-01 11:28:18

avnar

Nowy użytkownik

Punktów :   

Re: mechanika wierzeń - zarys

Mówisz o graczach, a należy brać pod uwagę NPCów, to oni są solą KC . Postacie graczy są unikatami.

Offline

 

#5 2009-08-01 11:49:59

Kath

Użytkownik

Punktów :   

Re: mechanika wierzeń - zarys

hmm... sól, zgadza się. W tym momencie pytanie jak rozważasz NPCów. Czy widzisz ich niczym w matrixie - cyframi statów, czy raczej jako osoby z krwi i kości które mogą mieć swoją przeszłość wyznawać kogo chcą i jak chcą.

Offline

 

#6 2009-08-01 13:27:37

avnar

Nowy użytkownik

Punktów :   

Re: mechanika wierzeń - zarys

I tak i tak. Statystyki są na potrzeby fizyki gry, ale bez opisu zabraknie kolorów, duszy BNa.

Offline

 

#7 2009-08-01 15:44:40

Kath

Użytkownik

Punktów :   

Re: mechanika wierzeń - zarys

Zatem sól tworzy się w mózgu mg, wtedy tworząc postać niezależną bierze on pod uwagę jej historię, a takze podejście do wiary. Jest to tym łatwiejsze, że nie trzeba z nikim ustalac. Jak mówiłam, nie ma obowiązku po przekroczeniu progu WI = 60 stawanie się oblatem. Ta liczba jest niezbędna, aby móc osiągnąć ten status, gdyż wszystkie punkty wynikające z tej statystyki (tzn. 3), przeznacza się na znajomość konkretnego wyznania. Jak pisałam 2 można mieć normalnie jako wyznawca politeistyczny (wtedy znasz okresloną liczbę bogów i możesz się do nich modlić, możesz też poznawać kolejnych), przy osiągnięciu 60 wydaje się ten przyrost na szkolenie oblata, które tam trwa odpowiednio długo. Ale nie trzeba. Dodatkowy punkcik możesz przeznaczyć na poznawanie zasad modlitw innej religii (również odpowiednie szkolenie, lecz krótsze niż przy np. nowym zawodzie, czy nauce języka). Oczywiście powinno się to przekładać na modyfikatory do WI tudzież ZW, ale tego jeszcze nie rozpisałam.

Offline

 

#8 2009-08-01 17:46:33

avnar

Nowy użytkownik

Punktów :   

Re: mechanika wierzeń - zarys

Chyba nieprecyzyjnie się wyraziłem i nie w pełni się zrozumieliśmy. Wobec tego spróbuję jeszcze raz z trochę innej beczki.
Chyba po prostu nie w pełni zrozumiałem jak mechanicznie to sobie wytłumaczyłaś. Rozumiem niedowiarka i oblat. Problem leży z tym co jest pośrodku. Nazywasz tę grupę wierzącymi i zaliczasz ich do politeistów. Powstaje pytanie, gdzie są monoteiści po inicjacji a przed święceniami oblata??? Według mnie zgubiłaś jedną grupę wierzących. Bo jeśli monoteistów zaliczasz tylko do grupy oblata to wydaje mi się to trochę radykalne. A to dlatego że jak sama napisałaś wymagany jest 1 rok przy świątyni. Co więc w przypadku Graama, któremu tej świątyni nie dałaś, co z NataKrantą gdzie jest dostępna tylko poprzez sny?? Czy nie lepiej byłoby gdybyś przy opisie grupy wierzących dodała, zalicza się politeistów i monoteistów którzy przeszli inicjację religijną?? Taki ktoś ma po prostu religię innych bogów głęboko w czterech literach. Obchodzi go tylko własny bóg i nikt wiecej.

Offline

 

#9 2009-08-01 19:38:02

Kath

Użytkownik

Punktów :   

Re: mechanika wierzeń - zarys

Hmm... to teraz ja odpowiem Ci innymi słowami - wiara w opiekuńczą moc jednego bóstwa jest jak najbardziej dostępna. Mieści się w tej drugiej grupie, którą roboczo nazwałam - wierzącymi. Nie przeszedł religijnej inicjacji, ale FABULARNIE wierzy, że jeden bóg stoi na straży jego myśli i życia. Dąrzy przez to również do oblatury, aby w pełni oddać się bóstwu. wie, że są inne bóstwa, ale modli się tylko do jednego - droga wolna. Jednakże obwarowaniem jest to, że specjalne moce może otrzymać tylko oblat.

Graam - rok stażu w szpitalu (nie zapomnijmy o tych instytucjach) tudzież u boku kapłana Graamowskiego, to dość ważne

Nata-Kranta - tu opisałam tą sytuację może nie dość jaśnie, są to boginie zazdrosne - modlisz się do nas albo wcale. W tym momencie rzeczywiście nie ma REALNEGO rocznego szkolenia w świątyni. Jednakowoż uważam, że dusze kapłanów przyuczają mimo wszystko dusze wiernych. Co ważne - Sióstr nie można mieć startowo - ofertę składają dopiero gdy postać zbliża sie do szaleństwa (proponowałabym połowę drogi do granicy normalności) i myślę, że takie sny mogłyby nawiedzać daną istotę raz na miesiąc. W tym momencie zależy to od MG - jakaś jedynka oniryczna wizja, może krótkie streszczenie snu, rzut na dwójkę czy co tam wolicie. (Kath już powoli zalicza się do takich prób )

Ach i avnar zważ na jedno - demokratycznie bogariusz nie został zatwierdzony nie wspominając o mechanice ;] Niektórym może się nie spodobać, że nie ma w teorii świątyń Graama ;]

Offline

 

#10 2009-08-02 11:54:30

Kath

Użytkownik

Punktów :   

Re: mechanika wierzeń - zarys

cóz.. ogólny zarys mechaniki nie wymaga zatwierdzenia bogariusza. Powtarzam - OGÓLNY zarys. ;]

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.minipigs.pun.pl www.garadera.pun.pl www.bfb.pun.pl www.blekitnibodzanow.pun.pl www.thcbro.pun.pl