Alethea

...kryształowa wyspa


#1 2009-07-07 18:11:19

Kath

Użytkownik

Punktów :   

spis bogów panteonu większego

Cały bogariusz spisywany według wzoru. Systematycznie będę dodawać kartę po karcie:


Imię: Nowożytne imię w mowie wspólnej.
Etos: Charakter (w teorii ;) )
Symbol i wyobrażenie bóstwa: Popularniejsze możliwości przedstawienia.
Strefa wpływów: Wszystko to w czym bóstwo czuje się swobodnie w działaniu
Demony:Sługi bóstwa
Najpowszechniejsza ofiara i czyn uświęcony: Spis tradycyjnych ofiar w miejscach świętych, oraz co w oczach bóstwa zasługuje na najwyższą pochwałę
Opis kultu: Skrótowe dzieje kultu od antyku po czasy współczesne.
Sylwetka kapłana: Czyli jaki on może być...
Uwagi: wszystko co jeszcze nie zostało zapisane, choć jest istotne.

Wstępna lista bogów:

PD:
Dagonin Biały - bóstwo magii, patron magów
Asteriusz Wielki - bóstwo walki ze złem i ogólnie pojętego dobra, patron palladynów
PN:
Lahagan wielki - bóstwo wiedzy historycznej, patron bibliotekarzy i reptilionów
Oriak - bóstwo bogactwa, patron kupców i adwokatów, części rzemieślników
Bezimienny - bóstwo sprawiedliwości, patron sądów
PZ
Seth - bóstwo wiedzy tajemnej, patron nekromantów, astrologów
Katan - bóstwo wojny, patron orków
Cares - bogini sztuk pięknych, patronka artystów, części rzemieślników
ND
Graam - bóstwo uzdrowień, patron uzdrowicieli
Arianna - boginii szeroko pojętej natury, patronka rolników, myśliwych, szalonych druidów
NN
Sharami - boginii ognia i powietrza, patronka niziołków
Gotham-Gor - bóstwo ziemi, patron krasnoludów, gnomów, części rzemieślników
Andis - bóstwo umarłych, patron grabarzy
NZ
Bell - bóstwo rabunku i oszustwa, patron złodziei i skrytobójców
Morglith - bóstwo śmierci i ciemności, patron nekromantów
Balamor - kult dobitnie tępiony, choć...
ChD
Pian - bóstwo pijaństwa i sztuk frywolnych, patron artystów "przydrożnych"
Kas-Handil - bóstwo szczęścia i hazadru, patron hazardzistów i poetów
ChN
Borgon Ciemny - bóstwo iluzji i czasu, patron iluzjonistów i dziwaków
Aranta - bogini sennych widziadeł, patronka astrologów i wróżbitów
Gothmed - bóstwo wody i kataklizmów, patron marynarzy i stworzeń morskich
ChZ
Nata-Kranta - boginie szaleństwa, patronki obłąkanych
Hasar-Grun - bóstwo chaosu i pan demonów

Offline

 

#2 2009-07-26 00:25:16

Kath

Użytkownik

Punktów :   

Re: spis bogów panteonu większego

http://th08.deviantart.net/images2/300W/i/2004/07/0/7/Monk.jpg

Żyj, by dawać życie

Imię: Graam

Etos:
Neutralny - Dobry

Symbol i wyobrażenie bóstwa:
kielich, wędrujący mnich

Strefa wpływów:
Szeroko pojęte lecznictwo, energia życiowa, wskrzeszenia

Demony:
Sługi Graama są świetlistymi skrzydlatymi istotami, które wędrują po świecie pod przebraniem mnichów. Legenda głosi, że pióro z ich skrzydeł potrafi wyleczyć każdą chorobę.

Najpowszechniejsza ofiara:
Jedzenie i schronienie, dla kapłana
Czyn uświęcony: Uleczenie kogoś

Opis kultu: Graam bardzo szybko stał się bóstwem niezwykle popularnym, ale i niezwykle zapracowanym. Pomimo rosnącej liczby powołań, chorych również nie ubywa. Od początku istnienia oficjalnej struktury kościoła panował spór wśród kapłanów - czy leczenie powinno być odpłatne? Doprowadziło to do zimnej wojny u schyłku ery reptiliońskiej w czasie której zginęło m.in. 20 arcykapłanów w ciągu pięciu lat. Silna hierarchizacja kleru została rozbita po przewrocie orków. Obecnie, po soborze Ostrogardzkim, jedyną strukturą jest Zakon Graama. Jako tako, nie ma świątyń. W dawnych miejscach kultu ze zgromadzonych tam przez wieki dóbr (a przynajmniej z tych, które pozostały po wojnie) utworzono szpitale. Kapłani wyruszyli w świat pomagać potrzebującym bez względu na status majątkowy tychże. Niektórzy zgromadzili się w klasztorach, gdzie zbierają niezbędną medyczną wiedzę, oraz uczą zarówno młodych braci, jak i przyuczają zielarzy, lekarzy i wszystkich tych, którzy chcą pomagać. Klasztory te zazwyczaj znajdują się w okolicy większych miast.

Sylwetka kapłana:
Mnich, pustelnik, podróżnik; charakter - każdy dobry. Szuka miejsc gdzie może się przydać, dzieli się swoją wiedzą medyczną, leczy, sporadycznie wskrzesza. Utrzymuje się i żyje dzięki jałmużnie i datkom. Jest raczej pacyfistom - może używać broni/zbroi itd tylko do obrony własnej
Opcjonalnie - Mnich bojowy, z wysokimi umiejętnościami bojowymi (biegłości jak u Łowcy) który jednak całą swoją energię poświęca walce z martwiakami i (ew.) demonami. Nie może wystąpić przeciw istocie żywej, chyba, że w obronie własnej. Każde spowodowanie śmierci jest czynem bluźnierczym w oczach boga.

Offline

 

#3 2009-07-26 00:46:59

Kath

Użytkownik

Punktów :   

Re: spis bogów panteonu większego

http://th09.deviantart.net/fs11/300W/i/2006/240/6/3/Green_Dragon_by_drakhenliche.jpg


Magia Twą tarczą i mieczem!

Imię: Dagonin Biały

Etos: Praworządny - Dobry

Symbol i wyobrażenie bóstwa: smok na złocistym tle, biały smok

Strefa wpływów: Magia, jej zasady i potęga, wiedza z nią związana

Demony
: Sługami Dagonina są białe smoki. Rzadko pokazują się śmiertelnikom, jednak gdy to robią najczęściej pozostawiają po sobie duuużo spalonego drewna

Najpowszechniejsza ofiara
: Artefakt
Czyn uświęcony: Odkrycie nowej możliwości spożytkowania PM, nauczenie się nowego czaru

Opis kultu: Dagonin Biały zawsze będzie mógł liczyć na stałą atencje wyznawców - jemu poświęcone są kaplice w każdej Gildii Magów na Archipelagu Centralnym. Jest bogiem dobrym, bo we wszystkich mitach przedstawiany jest on jako ten, który chciał aby magia służyła istotom rozumnym w opanowaniu chaosu. Od samego początku jako Strażnik Bramy do Sfery Magii nałożył bardzo silne działające po dziś ograniczenia związane z maną, rozwojem duchowym, który przekłada się później na moc wypełniającą istotę rozumną. Dagonin nie posiada świątyń, a jedynie poświęcone mu kaplice. Hierarchia kleru jest dokładnym odwzorowaniem hierarchii w Gildii. Arcymistrz jest jednocześnie arcykapłanem. Kaplice Dagonina są jednymi z nielicznych, do których aby wejść trzeba otworzyć zaklęciem specjalne niewielkie wrota.

Sylwetka kapłana: istota rozumna władająca magią, charakter - każdy praworządny; posługiwanie się bronią/zbroją uważa za hańbiące - od tego ma moc. W ostateczności może używać broni/zbroi umagicznionej przez siebie samego, z tymże nie może wykorzystywać jej przeciw osobom o charakterze dobrym. Niezwykle rzadko spotyka się wyznawców Dagonina wśród czarnoksiężników i astrologów.

Offline

 

#4 2009-07-26 01:15:49

Kath

Użytkownik

Punktów :   

Re: spis bogów panteonu większego

http://th00.deviantart.net/fs47/300W/f/2009/197/d/4/d47437d6f57577d5adefca8ec76160e4.jpg

Nie wszystko płonie w świetlistej koronie...

Imię: Sharami

Etos: Neutralny - Neutralny

Symbol i wyobrażenie bóstwa: Ogień, żywiołak ognia - najczęściej w kobiecej postaci

Strefa wpływów: ogień i powietrze

Demony: ukazują się pod postacią feniksa

Najpowszechniejsza ofiara: nie ważne jaka - ma być całkowicie spalona
Czyn uświęcony: brak

Opis kultu: Sharami była boginią znaną przede wszystkim wśród niziołków jako ich stworzycielka. Nie przejawiała zbytniego zainteresowania rasami rozumnymi, choć co jakiś czas zaznaczała swoją obecność głównie w krainach pustynnych. Początki kultu sięgają sekt zagnieżdżonych na małych wysepkach wulkanicznych, gdzie co jakiś czas ktoś poddawał się samospaleniu w ramach łączenia się z boginią. W czasach reptiliońskich rasy rozumne mogły poznać Sharami dwojako - albo od strony kultury hobbickiej, jako opiekunki domowego ogniska, albo od strony szalonych piromanów, którzy bardzo chętnie podpalali wszelkie nieruchomości jak i ruchomości. Kult ten był zatem uznany powszechnie za zakazany. Dopiero edykt katanski dotyczący równouprawnienia pozwolił znów głośno działać misjonarzom. Zważywszy na autodestrukcyjny charakter sekt ognistych, coraz częściej propagowane są wierzenia niziołków. Sharami nie posiada właściwych świątyń. Są to jednak dobrze chronione kaplice, w których nieprzerwanie podtrzymywany jest ogień - najstarsza ma już około 600 lat. Również świętymi miejscami nazywane są wulkany, bardzo często społeczności mieszkające u ich szczytów oddają cześć właśnie tej bogini jako swojej opiekunce.

Sylwetka kapłana:
Kapłan przede wszystkim zna się na dobroczynnym i oczyszczającym działaniu ognia (zarówno przy uprawie, jak leczeniu duszy czy ciała, nie wspominając nawet o rzemiośle); charakter - wszystkie neutralne prócz odmiany praworządnej. Traktuje swoją boginię jako opiekunkę, uważa, że to ona napełnić może żarem i chęcią do życia każdego kto na to zasługuje. Nie lubi używać broni ostrej, ani zbroi ograniczającej ruchy.
Opcjonalnie: Kapłan piroman z całym zapleczem broni dystansowych, tudzież łatwych do ukrycia ostrzy.

Uwagi:
Warto pamiętać, że kult Sharami w większych miastach traktowany jest raczej jako przesąd. Choć do większości domów dotarł już ogień ze świętych miejsc (szczególnie w środowiskach kowali), o tyle miastowi uważają, że Sharami nie ma realnego wpływu na ich życie. Inaczej ma się do społeczności niziołków jak i wiosek na wyspach wulkanicznych. Wierni nie mijają się zbytnio z prawdą. Kapryśna bogini rzadko przejmuje się Sferą Rzeczywistą, a jeśli już to raczej zwróci się do swych dzieci.

Offline

 

#5 2009-07-26 15:37:50

Kath

Użytkownik

Punktów :   

Re: spis bogów panteonu większego

http://th00.deviantart.net/fs38/300W/i/2008/352/1/4/The_Sisters_by_amptone.jpg

W tym szaleństwie jest metoda

Imię: Nata - Kranta

Etos: chaotyczny - zły

Symbol i wyobrażenie bóstwa: złączone tyłem czaszki; dwie kobiety złączone czaszkami lub dłońmi

Strefa wpływów: szaleństwo, zdrada, mutacje i wynaturzenia chaosu

Demony: koszmarne widziadła, niekiedy ukazują się śmiertelnym jako małe dzieci

Najpowszechniejsza ofiara: krwawa ofiara z istoty rozumnej
Czyn uświęcony: doprowadzenie do szaleństwa, trwałe okaleczenie

Opis kultu:
Nata i Kranta są siostrami syjamskimi. Niektóre przekazy świadków, których bełkot był dostatecznie zrozumiały, mówiły o tym, że siedzą one na specjalnie wybudowanym tronie. Są złączone czaszkami, lecz pomiędzy nimi jest specjalny materiał, który je oddziela dając ułudę dwóch osobnych osób. Nikt nie pamięta ich twarzy - zawsze są inne, niekiedy odrażające, innym razem porcelanowo piękne, niebezpiecznie chłodne i statyczne. Winą za większość chorób psychicznych obarczane są właśnie one, choć nie do końca jest to prawdą. Mogą komunikować się tylko z osobami o zachwianej kondycji psychicznej, bez względu na to czy to ich działania doprowadziły istotę do szaleństwa czy też nie. Nie można oddawać czci boginiom, jeśli nie jest się szalonym - są to boginie zazdrosne, które żądają całej duszy (stan kapłański lub przyobiecany oblat). Jedyną świątynią jaką uznają, jest ich zamek, do którego wstęp mają wierni podczas snów, lub wizji. Jest to duże utrudnienie w walce z tym kultem, ponieważ stałe miejsce spotkań wyznawców nie jest na tym świecie. Ofiarą zaś jest każde zabójstwo - nie potrzeba do tego ołtarza.

Sylwetka kapłana
: Szaleniec może kryć się w każdym.. to może być przyjazny kupiec, zapracowany alchemik, ale też toczący pianę barbarzyńca..; charakter - chaotyczne bez dobrego

Uwagi: Kult Sióstr jest wciąż niezbadany. Wizje jakie zostały spisane przez nielicznych religioznawców są sprzeczne. Wiadomym jest jednak, że każdej osobie, do której zbliża się szaleństwo, składana jest we śnie propozycja i tylko od niej zależy czy zdecyduje się służyć Paniom Chaosu

Offline

 

#6 2009-07-27 11:28:35

Kath

Użytkownik

Punktów :   

Re: spis bogów panteonu większego

http://th00.deviantart.net/fs33/300W/f/2008/294/a/0/The_Pythia_by_GENZOMAN.jpg

Moi wybrańcy, umierają młodo...

Imię:
Cares

Etos: Praworządny - Zły


Symbol i wyobrażenie bóstwa:
Harfa, kobieta przedstawiana zgodnie z panującymi kanonami piękna

Strefa wpływów: Tzw. sztuka wyższa, ceniona wśród szlachty i arystokracji, natchnienie

Demony: muzy - ukazują się pod postacią, która najlepiej może sprowokować artystę do tworzenia

Najpowszechniejsza ofiara: kadzidła i kwiaty
Czyn uświęcony: Stworzenie dzieła zgodnie z kanonem

Opis kultu:
Cares jest boginią niezwykle wymagającą i kapryśną, aczkolwiek twardo trzymająca się wyznaczonych przez siebie reguł. Dzieło idealne to zarówno takie, jakie trzyma się w ramach formy, nie tylko treści. Wyznawcami tej bogini są najczęściej twórcy działający w dużych ośrodkach kulturalnych - przede wszystkim przy dworach lokalnych władców, lub świątyniach (we wpływach Cares jest również muzyka sakralna). W większych miastach znajdują się jej świątynie, które nie tylko służą modlitwie, ale i edukacji każdego młodego adepta sztuk pięknych. Jest ona boginią silnie ingerującą w obrębie swojego kultu - często przyobleka ciało młodej kuszącej dziewczyny i uwodzi obiecujących twórców, zalewając ich potem falą natchnienia. Większość takich sytuacji kończy się przedwczesną śmiercią śmiertelnika, lecz dopiero wtedy, gdy ukończy dzieło.

Sylwetka kapłana:
Artysta gardzący sztuką dla plebsu, uważający, że jest stworzony po to, by dać światu Dzieło; charakter - każdy (bogini ceni sobie zarówno naiwnie dobrych, jak i do imentu złych - liczy się to czy pozostają jej wierni). Raczej nie używa broni, ani zbroi - walka pozostaje jedynie tematyką dzieł, inspiracją, a nie czymś w czym chciałby brać udział.
Opcjonalnie: Walki związane z tańcem, w tym momencie odpowiednio wydane punkty biegłości - nie dotyczy charakterów dobrych.

Uwagi: Według mitu, Borgon Ciemny wraz z żoną Arantą przyjęli pod swą opiekę dwójkę niewinnych dzieci. Pragnęli oni przelać w te istoty umiłowanie nade wszystko piękna. Gdy dzieci dojrzały i przeszły do świata bogów, każde z nich dostało się pod opiekę innego bóstwa - chłopiec uczył się u boga natchnienia i zmiennej fortuny Kas - Handila, zaś dziewczynka swoją służbę spełniła u Bezimiennego boga sprawiedliwości. I tak Pian stał się patronem zawadiaków pijaków, ale i wszystkich tych, którzy tworzą sztukę taką jaka im się żywnie podoba. Cares tymczasem nauczona boskiej harmonii i proporcji patronuje tym artystom, którzy przy tworzeniu kierują się formą, zaspokajaniu nie tylko chwilowych potrzeb gustu, ale i nadrzędnym zasadom ustalanym przez nią samą. W ten sposób środowisko artystów podzielone jest między antagonistów Piana i Cares, bo choć są rodzeństwem wciąż konkurują między sobą.

Offline

 

#7 2009-07-27 14:23:56

Kath

Użytkownik

Punktów :   

Re: spis bogów panteonu większego

http://img197.imageshack.us/img197/4825/gorlam.png

Na Honor!


Imię: Asteriusz Wielki i Gorlam Waleczny

Etos:
Praworządny - Dobry

Symbol i wyobrażenie bóstwa: Gwiazda; niegdyś starzec, obecnie Gorlam walczący w imię Gwiazdy

Strefa wpływów: walka ze złem, ogólnie pojęte dobro

Demony:
brak, choć niektóre mity wyraźnie wskazują na to, że w Dniu Ostatecznym Asteriusz stanie na czele wojsk wszystkich palladynów i rycerzy którzy polegli walcząc w imię dobra w ciągu wieków.

Najpowszechniejsza ofiara: czas spędzony na modlitwie, śmierć złej istoty
Czyn uświęcony: zabicie złego, pomoc dobremu

Opis kultu: Asteriusz Wielki jest jednym z bogów, który miał największy wpływ na dzieje Orchii. Już w czasach antycznych oddawano mu cześć, choć nie mogło się to równać z uwielbieniem, jakim darzono go w czasach reptiliońskich. Jego świątynie budowano w każdym mieście, był on bogiem prawdziwej wiedzy, gwiazd, walki ze złymi duchami, honoru, potęgi dobra... Jednak echa sporu z Sethem odcisnęły piętno na Sferze Świata Rzeczywistego. Rycerze Asteriusza zaczęli walczyć nie tylko z demonami czy martwiakami, ale też z heretykami, kapłani zakazywali kolejnych pism, zduszali rodzące się kulty, lub też ograniczali wpływy tych dozwolonych. I tak obok Setha, za niebezpieczną herezję uznany został kult Sharami, Borgona, Gothmeda, a nawet przez krótki czas Arianny i Piana. Wyznawcy i kapłani Oriaka, Kas -Handila, Cares mieli mocno związane ręce w swych działaniach, kapłani Lahagana Wielkiego nie mogli zapominać o tym, kto wywyższył ich boga. Sytuacja zmieniła się diametralnie wraz z nastaniem rządów orczych. Choć świątynie i kler nie ucierpiały tak, jak miało to miejsce w przypadku boga reptilionów, to jednak wiele z nich zostało zbezczeszczonych lub zburzonych. Zakres wpływów Asteriusza po ogłoszeniu edyktu zrównującego wszelkie religie został ograniczony do walki z demonami (przynajmniej oficjalnie) i ogólnie pojętego dobra. W państwie orków świątynie Asteriusza poza głównymi świętami świecą pustkami, lepiej jest w państwie ludzi, gdzie są prężnie działające zakony palladyńskie. Odeszły one jednak od pierwotnej reguły, stając się niekiedy w oczach cudzoziemców kolejną organizacją wojskową.

Sylwetka kapłana:
Rycerz zakuty w zbroję z modlitwą na ustach, charakter - praworządny. Żyje w celibacie, ma obowiązkowe modlitwy, walczy ze złem w każdej postaci. Doprowadza to do nadużyć, palladyni starają się bowiem dzielić cały świat na białe i czarne, nie dostrzegając szarości. Pełen rynsztunek jest jak najbardziej wskazany.
Opcjonalnie: kapłan nie parający się wojaczką. Akademik, walczący ze złem słowem, a nie mieczem.

Uwagi: Tylko w najstarszych świątyniach, Asteriusz był przedstawiany jako starzec. Tą formę przyjmował w czasie swojej najaktywniejszej działalności - u zarania dziejów. Obecnie, w formie wizualnej jest ukazywany tylko jako symbol - gwiazdę, choć niezwykle popularne święte obrazy czy figury skupiają się raczej na usynowionym Gorlamie Walecznym, którego symbolem jest lew. Niektórzy twierdzą, że Asteriusz po powołaniu bohatera Osmundu odszedł zgłębiać wiedzę kosmosu, przekazując Synowi moce, jakie mają wspierać palladynów.

Offline

 

#8 2009-07-28 11:00:15

Kath

Użytkownik

Punktów :   

Re: spis bogów panteonu większego

http://img199.imageshack.us/img199/346/morglith.png

... i oto pojawił się na skarpie, dosiadając wiernego rumaka...

Imię:
Morglith

Etos
: Neutralny - Zły

Symbol i wyobrażenie bóstwa:
ludzka czaszka na czarnym tle, wojownik na demonicznym koniu z czaszką zamiast twarzy

Strefa wpływów: śmierć, energia martwiacza

Demony: czarne eteryczne dusze

Najpowszechniejsza ofiara:
krwawa ofiara z istoty żywej, rozumnej
Czyn uświęcony: zabójstwo

Opis kultu: Wszystkie antyczne zapiski jednoznacznie dowodzą, że generał Balomora był człowiekiem. Żadne ze źródeł nie potrafi dookreślić czym stał się potem. Nie wiadomo nic o jego życiu śmiertelnym, choćby jego pierwszego imienia. Nie wiadomo też skąd uzyskał tak potężne moce już w czasach mroku. Niektóre źródła podają, że otrzymał je od Balomora, inne, że doszedł do tego samodzielnie. Jest to tajemnica skrywana nawet przed kapłanami Czarnego Pana. Bezsprzecznie jednak, choć Morglith jest niestarszym bóstwem niż Gorlam, to od samego początku przekroczenia bram był od niego potężniejszy. Być może dlatego Seth uczynił go swoim boskim bratem, a nie synem. Warto wspomnieć, że jeszcze przed przemianą, Pan Życia i Śmierci miał swoją własną sektę. Po wniebowzięciu przemianie uległy oba kulty - zakazane podówczas świątynie Setha wchłonęły biedne i jeszcze głębiej skrywane kapliczki Morglitha - wąż zaczął oplatać czaszkę, a z racji boskiego braterstwa zaczęto modlić się do obu bóstw w ciągu jednego nabożeństwa, choć zazwyczaj składano dwie ofiary. Taki stan utrzymał się do końca czasów reptiliońskich. Od wniebowstąpienia Katana coraz częściej obserwuje się, zmniejszenie wagi Setha w świątyniach - stają się one czysto morglithowskie, co interpretowane jest nie tyle jako ochłodzenie stosunków między tymi bóstwami, a pozostawienie obowiązków młodszemu bratu. Obecnie kult Morglitha jest mocno zhierarchizowany, świątynie oficjalne wybudowane są tylko w największych miastach Archipelagu. W nich też odbywają się większe święta gdzie na ofiarnym stosie składane w ofierze są dziesiątki zwierząt. Nikt raczej spoza wąskiego grona wybranych, nie wchodzi do podziemi...


Sylwetka kapłana: Osoba nastawiona na siebie i swoje potrzeby, żadna władzy i potęgi; charakter - zły, najlepiej jeśli jest nekromantą, choć nie jest to konieczne, to jest niezbędne przy awansie w hierarchii kościoła.

Uwagi: Niektórzy teologowie dopatrują się pokrewieństwa między Gorlamem, a Morglithem. Jest to dość wątpliwa hipoteza, zważywszy na owianą tajemnicą przeszłość tego drugiego, jednakże istnieją pewne przesłanki na korzyść tej teorii. Chociażby takie, że każdy kto zajmował się tą sprawą zginął z ręki czarnoksiężnika lub... palladyna.

Offline

 

#9 2009-08-02 21:58:38

Kath

Użytkownik

Punktów :   

Re: spis bogów panteonu większego

http://img248.imageshack.us/img248/6821/oriak.png

Mnóż pieniądze, i rób z nimi co chcesz

Imię: Oriak

Etos: Praworządny - Neutralny

Symbol i wyobrażenie bóstwa: oszlifowany klejnot; siedzący tłusty uśmiechnięty łysy mężczyzna

Strefa wpływów: bogactwa, kupiectwa, adwokatury

Demony: przesądni wyznawcy uważają, że w figurkach przedstawiających bóstwo zaklete są jego sługi - demony, mające dać właścicielowi owej figurki bogactwo i powodzenie w interesach.

Najpowszechniejsza ofiara: dziesiąta część zarobionych pieniędzy jako wota do świątyni
Czyn uświęcony: brak

Opis kultu:
Oriak jest jednym z najpopularniejszych bóstw. Czci go każdy kto łaknie bogactwa. Czczą go wszystkie rasy od reptilionów po orki, od elfów po krasnoludy... Wszyscy bez wyjątku, nawet niektóre niziołki chętnie do swych ekwipunków włączają niewielkie figurki Oriaka (Wyjątek stanowią krasnoludy, które czczą jedynie symbol tego boga - oszlifowany kamień). Kult zrodził się z chwilą powstania pieniądza (ponoć to samo bóstwo zesłało na istoty rozumne wizję takiej formy handlu). Od zawsze jego świątynie, kaplice czy tez domowe ołtarzyki wyglądają tak samo - potężny mężczyzna (w zależności od rasy, choć najczęściej jest to jednak człowiek) z ogoloną głową i szerokim uśmiechem. Złośliwi powiadają, że jest to też bóg kucharzy. Patronuje też adwokatom, prężnie rozwijającej się kaście występującej w dużych miastach. Jest to spadek po szerszym patronacie Oriaka - sądownictwie jako tako. Zbyt jednak łatwo pod oczami bóstwa uchodziły łapówki i zwyczajne kupowanie sobie wolności. Po wygranej przez orki wojnie i powstaniu Księgi Prawdy wypromowany został Bezimienny bóg, jako jedyny w pełni neutralny i prawdziwie sprawiedliwy. Nie ujęło to jednak popularności Oriakowi, a adwokaci bez zastanowienia ogłosili go swoim patronem, po wybudowaniu pierwszej kancelarii. Niegdyś kapłani parali się bez przeszkód kupiectwem, jednak ostatnimi czasy kościół Oriaka odchodzi od tego, woli, aby kapłan był doradcą (oczywiście nie charytatywnie), by przewodził swym owieczkom, a nie marnował czas na kupno i sprzedaż dóbr materialnych. Dobra duchowe bowiem są o wiele bardziej cenniejsze (szczególnie dołączając do tego modlitewniki, różańce, pamiątkowe obrazki ze światyń i pobłogosławione figurki...)

Sylwetka kapłana: Ambitny hedonista. Charakter każdy praworządny - choć Oriak brzydzi się kradzieżą, nie ma nigdzie zapisu mówiącego o niemożności wykorzystywania prawa na swoją korzyść. Czy raczej - luk prawnych. Może tez być osobą dobrą a chęć zysku przedkładać na mnożenie bogactwa innym. Byleby wszystko w świetle prawa. Kapłani Oriaka są pacyfistami w tym szczególnym znaczeniu - brzydzą się sami używać broni czy oręża, skoro mogą wynajmować sobie ludzi od tego.

Uwagi: Nieliczni, którzy dotarli do najdawniejszych świątyń Oriaka, najdawniejszych skryptów i tablic żywią przekonanie, że przy takiej otwartości i dostępności kult skrywa jakąś tajemnicę - wyraźnie bowiem w zapisach dotyczących wizji pieniądza, jak i miejscach kultu były na samym początku dwie postaci. Dopiero z czasem ktoś musiał niezwykle wnikliwie zacierać ślad bliźniaczego bóstwa tak, że pozostał tylko jeden.

Offline

 

#10 2009-08-03 11:47:35

Kath

Użytkownik

Punktów :   

Re: spis bogów panteonu większego

http://th04.deviantart.net/fs9/300W/i/2006/148/1/e/Water_Dragon_by_JessicaElwood.jpg

Nic tak nie nęci, nie rozczarowuje i nie zniewala jak życie na morzu

Imię:
Gothmed

Etos: Neutralny - Chaotyczny

Symbol i wyobrażenie bóstwa: popękana ziemia, smok utworzony z morskiej wody

Strefa wpływów: morza i oceany, kataklizmy związane z wodą i powietrzem

Demony: syreny i trytony

Najpowszechniejsza ofiara: dobra, żywe istoty (też rozumne) wrzucone do morza
Czyn uświęcony: brak, lub w przypadku sekty katastrofistów doprowadzenie do kataklizmu lub sporych zniszczeń w imię boga

Opis kultu: Gothmed jest bóstwem tajemniczym i nieprzeniknionym. Choć teolodzy zgodnie za dom bogów uważają sferę egzystencji boskiej, to wyznawcy jednoznacznie wskazują za dom Gothmeda głębiny oceanu. Świątynią jest woda, ołtarzem wzburzone fale. Modlą się do niego niemal wszyscy Ci, którzy żyją z morza i na morzu - rybacy, kupcy, marynarze.. Choć niemal nigdy nie ingeruje w życie istot "na ziemi" o tyle staje się panem życia "na wodzie". Kościół nie ma jednolitej struktury, zdarzają się sytuacje w których wioski na wyspach oddalonych o paręnaście kilometrów różnią się kompletnie tradycją, ofiarami, świętami... Jedyną usystematyzowaną komórką kultu Gothmeda jest jego odłam - sekta, która skupia się na katastroficznym wymiarze mocy bóstwa. Wypłynęła u kresu panowania reptilionów, obrosła w siłę wraz z pojawieniem się Księgi Prawdy (por. Uwagi), która tłumaczyła szaleństwo Gothmeda oraz jego znaczący wpływ na pogodę.

Sylwetka kapłana: Ten, który umiłował morze ponad wszystko; charakter neutralny. Osoba, która przewodzi społecznością utrzymującą się z morza - wioską rybacką, lub też zajmuje wysokie stanowisko na statku (od bosmana wzwyż). Musi znać się na morzu jak mało kto, być meteorologiem, znać się na gwiazdach, życiu ryb, stworzenia morskie traktować z należytym szacunkiem. Uzywanie broni/zbroi nie przeszkadza mu, choć nie lubi zbyt ciężkiego ekwipunku.
Opcjonalnie: Katastrofista - członek silnie zhierarchizowanej sekty niosącej światu zniszczenie; charaktery nie praworządne i nie dobre. Filozofia może być różna - główna idea jest jednak taka, że stanięcie w obliczu śmierci zmienia człowieka i go uzdrawia.  Oczywiście w przypadku charakterów złych może chodzić tylko i wyłącznie o zarobek. Wszelka broń/zbroje dozwolone.

Uwagi: Według Księgi Prawdy Gothmed wraz z boginią powietrza Silesją ofiarowali elfom rozumienie burzy. Zostali za to ukarani - Silesja umarła, zaś pan wód popadł w szaleństwo. Stare legendy marynarzy mówią, że w czasie białego szkwału, wśród piany można dostrzec potężnego smoka trzymającego białe ciało dziewicy - zachowane zwłoki bogini. Katastrofiści uważają, że gniew ich pana jest oczyszczający, a dzięki ciału bogini powietrza (tej która była przed Sharami), ma on władzę nad pogodą. W tym momencie jedynymi kataklizmami, których nie wywołują członkowie sekty są pożary i trzęsienia ziemi.

Offline

 

#11 2009-08-03 12:30:21

Kath

Użytkownik

Punktów :   

Re: spis bogów panteonu większego

http://img190.imageshack.us/img190/8206/hasar.png

... a jeśli będziesz zbyt słaby Twoje przegnite ścierwo przyozdobi moje domostwo..

Imię: Hasar - Grun

Etos: Zły - Chaotyczny

Symbol i wyobrażenie bóstwa: Czarne koło potężny demon

Strefa wpływów: chaos, pan Otchłani Demonów, Strażnik jej Bram

Demony: niemałe zaplecze sług, które dobrowolnie zdradziły mu swoje imiona

Najpowszechniejsza ofiara: krwawa ofiara z istoty rozumnej
Czyn uświęcony: czyn wprowadzający chaos, dysharmonię i zło

Opis kultu: Hasa - Grun, obok Gothmeda jest bóstwem, którego szaleństwo odcisnęło wyraźne piętno na kulcie. pochodzą nieliczne zapiski dowodzące, że w antycznych czasach bóstwo to było patronem.. palladynów walczących ze złem, spychających demony w otchłań. To on był współtwórcą młota Lahagana Wielkiego, on również wspierał swą siłą dobrych rycerzy, a większą część jaźni przeznaczał na utrzymanie demonicznej bramy w ryzach. Jednak kto patrzy w otchłań, ten musi liczyć się z tym, że otchłań utkwi w nim spojrzenie. Już z początku panowania reptiliońskiego coraz więcej czarnoksiężników czy astrologów parających się demonologią prosiło nie o ochronę, ale o moc i wsparcie by przywołać sługi, by uzyskać moc. Kompletny zwrot o 180 stopni nastąpił w 899 roku kalendarza reptiliońskiego. Oficjalnie ogłoszono potępienie sług Setha i jego stronników. Tego roku urządzono masową rzeź - skazywano na śmierć kapłanów i rycerzy Hasar - Gruna (jako stronnika Setha) nie bacząc czy walczyli oni w imię sprawiedliwości czy dla własnej potęgi. Dopełniło to goryczy bóstwa, które od wieków zmagało się z mrokiem zapadającym w mrocznej duszy. Większość spadkobierców walki z demonami została wybita, a ich dusze według współczesnej interpretacji przemieniły się w upiory pałające rządzą zemsty. Kult zszedł do podziemi gromadząc wokół siebie istoty pragnące potęgi, władzy, ale i zrzeszające wrogów kultu Asteriusza, Dagonina i innych bóstw dobra. Trudno jest zliczyć zakres wpływów kościoła Hasar -Gruna, bo gdy już ogłasza się, że wygasł kompletnie rycerze odnajdują często kolejne gniazda. Utrudnieniem walki jest również edykt katanski o równouprawnieniu religii - Na samym Orkusie Wielkim znajdują się trzy działające światynie Hasar - Gruna: w stolicy, Tagarze Czarnej, oraz w górach gigancich. Wstęp do nich mają tylko zaproszeni, skrupulatnie wybierani i wcześniej sprawdzani wierni. Podobnie jak w przypadku kultu Nata - Kranty, Hasar - Grun jest bóstwem zazdrosnym. Wybrani na wiernych, sprawdzeni stają się od razu oblatami. Nienaznaczonych Hasar - Grun ignoruje.

Sylwetka kapłana: człowiek przepełniony pragnieniem potęgi.. za wszelką cenę; charaktery złe. Nie ma nic przeciwko używaniu broni i zbroi.
Opcjonalnie: przy łączeniu z innymi profesjami może podlegać ich ograniczeniom - np. alchemik nie bedzie używał dwuręczniaka i chodził w płytówce.

Uwagi:
Wierni wyznawcy po odpowiedniej ilości złożonych ofiar mogą prosić swe bóstwo o ukrycie ich w oczach innych bogów. Hasar - Grun, który został zepchnięty na margines panteonu chętnie na to przystaje prowadząc dla siebie tylko zrozumiałą grę z pozostałymi bogami.

Offline

 

#12 2009-08-03 12:59:38

Kath

Użytkownik

Punktów :   

Re: spis bogów panteonu większego

http://th09.deviantart.net/fs22/300W/f/2007/365/5/1/The_Painted_Man_by_navate.jpg

...

Imię: brak, nazywany jest Bezimiennym

Etos: Praworządny - Neutralny

Symbol i wyobrażenie bóstwa: waga, brak ikonografii, wyobrażany jako mężczyzna zasłaniający swe oblicze, o skórze pokrytej tatuażami

Strefa wpływów: prawo, sądownictwo, sprawiedliwość

Demony: brak

Najpowszechniejsza ofiara:
brak, ewentualnie kadzidło, zapalona świeca
Czyn uświęcony: sprawiedliwy wyrok

Opis kultu: Bezimienny jest właściwie najbardziej tajemniczym bóstwem Orchii, a jego kult jest młodszy niż Katana. Wyniknęło to z kompletnego braku ingerencji w świat istot żywych ze strony tego bóstwa. Dopiero z pojawieniem się Księgi Prawdy (czyli już PO uświęceniu Katana) rozpowszechnił się kult Bezimiennego. Wpłynęli na to następcy Katana, uznając, że jest to najbardziej kompromisowe rozwiązanie - nie chcieli widzieć w sądach ani Lahagana, Asteriusza czy Oriaka, wizerunek Katana wzbudzał w rasach podbitych niezdrowe emocje. Bezimienny stał się symbolem ponadczasowej sprawiedliwości. Jeśli bowiem rozsądzał spory bogów może weprzeć sędziów w świecie rzeczywistym, a odpowiednią ilością modłów może uda się nakłonić go do wsparcia. I tak potrzeba tego kultu wypłynęła oddolnie - to nie bóstwo zsyłało wizje, czyniło cuda, a wierni zapragnęli prawdziwej nieskażonej sprawiedliwości. W obecnych czasach trudno wyobrazić sobie sądy bez symbolu wagi i płonących świec pod nią. Mimo niechęci niektórych kultów do heretyckiej Księgi, musieli się oni pogodzić i zaakceptować Bezimiennego. Z czasem rzeczywiście wybrani przez ślepe i nieme bóstwo zaczęli wydawać prawdziwie sprawiedliwe wyroki mimo braku niektórych informacji w czasie przebiegu rozprawy. Warto tu zwrócić uwagę na neutralny aspekt boga - nie pochwala on ani złego, ani dobrego, wygrywa ten, po czyjej stronie była słuszność. Kult jako tako jest ściśle związany z sądownictwem, które wykształciło się obok zamków możnowładców i niezależnie od nich. Ci, których nie stać na sędziów, tudzież budowanie osobnych budynków, również przestali rozsądzać sprawy, szczególnie, że ostatnio nastała moda na posiadanie kapłana Bezimiennego na dworze. Do Bezimiennego modlą się oskarżyciele i oskarżeni, sędziowie i adwokaci, a jego kapłani są "wyższą instancją" (lub niekiedy jedyną). Nie istnieje coś takiego jak stali wyznawcy, czy oficjalny kościół - modlący się przychodzą i odchodzą.

Sylwetka kapłana:
Na obraz i podobieństwo wypełniony bóstwem; charakter praworządny neutralny. Ludzi podejmujący się kapłaństwa tego kultu mimo braku ustanowionej hierarchii czeka długa droga. Z czasem zdobywają wiedzę i doświadczenie a także błogosławieństwo bóstwa i upodabniają się do niego - przestają mówić, ślepną (w ekstremalnych przypadkach wydłubują sobie oczy), w myśl wizji tatuują sobie prawo na skórze. Są całkowitymi pacyfistami, nie wolno im dotykać broni, zakładać zbroi.

Uwagi:
Prócz stanu kapłańskiego istnieje możliwość oblatury - najczęściej podejmują jej się właśnie sędziowie, którzy nie chcą całkowicie zaprzepaszczać doczesnego życia. Rzadko jednak podejmują się tego adwokaci.

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.killarneypopolsku.pun.pl www.cs-kucykowo.pun.pl www.clubpenguin.pun.pl www.wrath.pun.pl www.combat-forum.pun.pl